Startsida | Historia | Fakta | Bildgalleri | Filmer | Kontakt | Sponsorer | Tack till

 

 
 

 

Fakta

 Version 1 - Framhjulsdriven (2005-2007) | Version 2 - Bakhjuldriven (2007-2009) | Version 3 - (2009-2010)

 

 

Version 2 - Bakhjulsdriven (2007-2009)

Motor:
Volvo B234 -90, blocket är aldrig öppnat
Orginal kompressionsförhållande 10.0:1
Modifierat B20 oljetråg, modifierad oljepickup
Caterpillarturbo, 055T
Eget grenrör, fläns från orginal gjutjärnsgrenrör
Wasegate från kl-racing
Egen dumpventil, gjort av två Strombergförgasare
Eget insug, kapat och modifierat orginalinsuget
Spjäll från B234 -89, 3 tums anslutning
3 tums luftfilter
TPS från Volvo 850
Lufttempgivare från 740 Turbo
4st spridare från S60 T5, 391cc
Tändspolar från BMW 525 (E34)
Tändkablar från biltema
Vattenkylare från Volvo 480
Egen laddtryckskylare, cellpaket från en lastbil
2 st kylfläktar från Volvo 480
Tryckrör byggt i plåt
3,5 tums downpipe
3 tums avgassystem
Egen bränsletank med inbyggd catchtank, nersänkt bränslepumpsarmatur från Volvo 480
2 st bränslepumpar från Volvo 740
Tryckplatta, Sachs 618, modifierat svänghjul (annan bultcirkel) och lite lättat

Växellåda:
Getrag 260 från en BMW 325 (E30), BMW sprängkåpan bortkapad och ersatts med Volvos

Bakvagn:
Bakvagn från BMW 325 (E30)
Kardan från BMW 325 (E30)
Drivaxlar från BMW 318is (E30)
Stötdämpare från Volvo 240
Fjädrar från Mercedes
Fjäderskålar från Volvo Amazon
Lamelldiff från BMW 525 (E34)

Framvagn:
Modifierad Volvo 480 framvagn
Kortade Volvo 480 stötdämpare
Sänkningsfjädrar
Styrservo från BMW 325 (E36)
Bytt plats på spindlarna så styrarmarna pekar framåt, vissa styrvinklar är inge bra, skall byggas om
Krängningshämnare från Volvo 480 (från bakvagnen)

Bromsar:
Frambromsar från Volvo 480
Bakbromsar från BMW 325 (E30)

Kaross:
Borttagna lister på sidorna (Igenspacklat)
Borttagna bakre sidolampor
Lexanrutor på bakruta, bakre sidorutor och främre dörrutor

Lack:
Egen garagelack

Inredning:
Sparcostolar, rörram
Fullbur
Orginal instrumentpanel med mätare
Shiftlight byggt av en gammal patientsignalslampa
"Skvallerburk" för att höra spikningar, bromsrör ingängat i blocket som går till burken

Motorstyrning:
Megasquirt 2
Byggt för att styra 2 tändkanaler

Vikt:
1100 kg

Effekt:
Aldrig uppmätt, gissar på ca 270-300hk.

Prestanda:
402m på 13,65 sek och 163,45 km/h