Startsida | Historia | Fakta | Bildgalleri | Filmer | Kontakt | Sponsorer | Tack till

 

 
 

 

Historia

Bilen köptes våren 2005 för 1500 kronor. Killen som ägde den ville bara bli av med bilen, då den bara stod och tog plats för han. Skicket var ganska dåligt. Upprostade skärmkanter, rostigt golv i bagage, defekt växellåda mm. Första planen var att laga rosten och lacka om bilen. Sen var jag sugen på att bygga en bur och trimma lite lätt. Anledningen till att det blev en Volvo 480 är att jag tycker modellen är rolig. Jag har tidigare ägt en Volvo 480ES som jag körde 10 000 mil med innan jag sålde den. Ett annat skäl till att jag valde just denna modell, är att det inte  finns många som tar sig an att bygga om dessa bilar. Och att det finns så många olika synpunkter om denna modell, positiva som negativa! Mest negativa.......så alltid retar den någon ; )




Början på nermonteringen. Ville få bort listerna på sidan för ett cleanare utseende.




Rost!




Lätt i baken! Datum: 0506XX




Ehh!?




Lagat! Datum 0604XX




Burbygge! Datum: 0607XX




Passa ihop allt innan lack!




Byggde mig en provisorisk lackbox! Skönt att äntligen få lack på bilen efter allt slipande. Lacken blev hyffsad. Lite rinn och apelsinaktig yta finns där. Men det var billigt ; )





Ihopmontering! Datum: 0705XX





Sista bilderna på bilen som framhjulsdriven. Körde in bilen i garaget kort efter och satte kapen i den igen! Datum: 071020




Gjorde knappt något åt motorn första versionen! Modifierade databoxen som styrde laddtrycket och byggde ett 2,5 tums avgassystem. Reggade om bilen som tvåsitsig, annan lack och 17 tums fälgar. Med all lättning vägde bilen 950 kg. Körde 402m på 15.54 sek och 148 km/h på Säve. Körde hela sommarn med bilen. Rolig bil med ganska bra drag!

Från början var planen att jag skulle trimma orginalmotorn. Donatorbil köptes som jag tänkte plocka ur motor på. Tänkte ha bilen körduglig och sen bara skifta motorer. Kom sen på att det finns knappt några eftermarknadsgrejjer att få ta på till dessa motorer och växellådor. Att det troligen skulle bli ganska dyrt och jäkligt trångt med tex genrör och turbo. Sen skulle det bli problem med att få växellådan att hålla. Lådan som jag kört med under sommarn höll redan på att ge upp. Skulle jag få ordning på det problemet skulle det bli svårt att få ner kraften i backen.

Tanken fanns där hela tiden att bygga en bakhjulsdriven Volvo 480 men jag ansåg att jag inte hade tillräckligt med erfarenhet och kunskap att göra ett såpass stort ingrepp. Innan jag börja med detta bygge hade jag knappt aldrig svetsat eller tex. haft av en topp på någon motor innan. Efter jag tagit mig i kragen och lite övertalningar av polare satte jag igång ändå : )

En lagom inkörd motor från en Volvo 740 glt 16V köptes in (B234).  Bakvagnen från en Bmw 325 (E30) skulle nog sitta fint, så en sådan köptes även in. Sen var det bara att börja!




Jahopp! Datum: 071117



Monterat upp bakvagnen. Datum: 0802XX




Kapat ur lite mer i karossen! Ville få bak motorn så viktfördelningen blev jämnare. Datum: 0802XX




Lapptäcke! Byggde kardantunneln i 2mm plåt, ifall något skulle gå sönder. Byggde även dit en kardanring.





I med motorn! Det som är gjort med motorn är borttagna balansaxlar, ombyggt oljetråg, eget grenrör och eget insug. Annars orginal från fabrik med standardkomp och allt. Öppnade aldrig motorn, chansade på att den mådde bra som den stod : ) Datum: 0811XX






Egenbyggd laddtryckskylare. Cellpaket från en lastbil.


 

Fick modifiera orginalinsuget. Bromsvätskebehållaren var i vägen tillsammans med bromsservot. Sen var det även fel lutning och anslutningen till spjället gick rätt in i fjäderbenstornet.




Egenbyggd dumpventil av två gamla Strombergförgasare. Även kallad stromberdump, sävarturbokillarnas uppfinning!




Fick bygga mig en tank, för där orginaltanken satt innan, finns det nu en bakvagn : ) Passade på att bygga in en catchtank i tanken. Sänkte även ner orginal bränslepump med tanknivåflottör i tanken. Orginalpumpen pumpar över bränsle och håller catchtanken full hela tiden medans man kör.




Bilen i stort sätt körklar! Datum: 0904XX





Körde 402m på Bilsport Action Meat på Mantorp den 29/8 -09 och fick en tid på 13,65 sek och 163,45 km/h i sluthastighet.





Just nu är planen att lära mig mappa, bygga en starkare motor, bygga dit starkare delar till bakvagnen, bygga dit en ZF-låda och göra en SFRO-besiktning! Får se i vilken takt och ordning jag gör det ; )

Mer bilder finns i bildgalleriet!!!!

Vill man kika på vad som händer just nu i bygget, kan man gå in på min tråd på Zatzy och klicka sig till sista sidan i tråden!!!
http://www.zatzy.com/projekt/221516-b18_a-volvo-480-turbo-proj.html